Steeds minder vaak bevindt de verkoper zich in een winkel in een van de kenmerkende Hollandse winkelstraten, die het centrum vormt van nagenoeg iedere provinciestad. In mijn eigen stadje Utrecht liggen zelfs een kleine tien winkelpanden leeg in de meest populaire winkelstraat (de Steenweg). De corona crisis heeft hier natuurlijk zijn hand in gehad, maar dit heeft alleen maar voor een versnelling gezorgd in een trend die onvermijdelijk is. Het epicentrum van de verkoop verplaatst zich van fysiek naar online. Online verkoop heeft zowel voordelen als nadelen ten opzichte van winkelverkoop. In deze blog bespreek ik deze voor- en nadelen vanuit het perspectief van de online winkelier.

Maak het online net zo gezellig als offline

Ogenschijnlijk een nadeel van de online verkoper ten opzichte van de fysieke verkoop, is dat het in een winkel gezellig gemaakt kan worden. Men kan slingers ophangen tijdens de feestdagen, een treintje rond laten rijden in een speelgoedwinkel of een sfeerverhogend muziekje spelen in een kledingzaak. Mijn advies is niet om muziek af te spelen tijdens het browsen door je webshop (absoluut niet), maar wel om het ook een beetje gezellig te maken. Schrijf de teksten op je website met een prettige tone of voice, pas het design aan aan feestdagen als de Kerst of geef het een zomerse sfeer in de warme maanden.

Het eerste klantcontact wordt gemaakt door verpakkingsdoosjes

In een winkel wordt het eerst contact met de klant gemaakt door de kassamedewerkers, die je kunt instrueren om vriendelijk te lachen en behulpzaam te zijn, waardoor de klant een prettig gevoel krijgt bij jouw winkel. In een webshop heb je dit voordeel niet. Het eerste échte klantcontact vindt pas plaats als de klant het pakketje met jouw product in handen heeft. Hierin kun je echter ook in excelleren. Zorg ervoor dat je producten in aantrekkelijke verpakkingsdoosjes worden verstuurd. Dit zorgt ervoor dat het een feestje is om jouw product voor het eerst onder ogen te komen. Hiervoor heb ik één specifieke tip. Verpak je producten niet in 'normale' kartonnen of papieren verpakkingen, maar verstuur ze in zogenaamde gondeldoosjes. Dit zijn kartonnen doosjes met een bolling erin die niet alleen het product beschermen in de postzak van de bezorger. Ze zien er ook luxe en leuk uit. Als je je gondeldoosjes dan ook nog een fraai design meegeeft, dan zorgt de verpakkingsdoosjes voor de glimlach op het gezicht van de klant die zelfs de meest vriendelijke verkoper niet kan laten verschijnen!